Laboratorium przemysłowe – informacje, organizacja i ciekawostki

0
Laboratorium przemysłowe

Przemysł rozwija się w naszym kraju bardzo dynamicznie, dlatego też przeróżne badania naukowe prowadzone są aktualnie na bardzo dużą skalę. Wiele gałęzi przemysłu nie może się obejść bez korzystania z profesjonalnego laboratorium badań materiałów, które w zależności od branży, a także rodzaju badań opiera się o działanie konkretnych urządzeń, rozwiązań i właściwości. Przyjrzyjmy się temu tematowi z bliska w poniższym tekście.

Czym właściwie są laboratoria przemysłowe?

W uproszczeniu laboratorium badań materiałów, które obecne jest praktycznie w każdym sektorze przemysłu jest miejscem, gdzie przeprowadzane są różnego rodzaju badania mające na celu osiągnięcie informacji istotnych dla danego przemysłu. Różne fabryki, instytucje czy też zakłady posiadają przynajmniej jedno takie laboratorium, a składa się ono dość często z różnych podzespołów. W laboratoriach badających konkretne materiały wykorzystuje się najlepszej jakości sprzęt, który ma spełniać określone zadania. W takich miejscach prowadzi się przeróżne badania, które zależne są od branży i związanych z nią działań. Spotkać można się na przykład z badaniami związków chemicznych, właściwości i parametrów konkretnych substancji, badaniu ich mikrostruktur, a także zagrożeń. Taka placówka badań materiałów dostarcza wiele informacji mających wpływ na dalsze działania prowadzone w danej gałęzi przemysłowej. W laboratorium De-Tech wykonywane są m.in. badania niszczące i nieniszczące przeróżnych konstrukcji metalowych i niemetalowych.

Gdzie znajdują zastosowanie laboratoria badań materiałów?

Najczęstszymi miejscami, gdzie tworzy się laboratorium badań materiałów są zakłady chemiczne, ciepłownicze, lotnicze a także wszelkie zakłady przemysłowe. Otóż materiały takie jak metale, niemetale, gazy, a także substancje chemiczne muszą zawsze być poddawane dokładnej analizie zanim trafią do dalszej obróbki czy też w ręce klienta. Na wielu etapach prac prowadzi się szczegółowe badania, które wykonywane są właśnie przez profesjonalne laboratorium badań materiałów. Większe zakłady przemysłowe posiadają swoje własne laboratoria, a pozostałe korzystają na przykład z ogólnodostępnych laboratoriów badań materiałów.

Z jakich urządzeń korzysta się w laboratoriach materiałów?

Sprzęt wykorzystywany w laboratorium badań materiałów musi spełniać określone wymagania i charakteryzować się wysoką jakością. Dodatkowo musi to być sprzęt specjalistyczny dostosowany do potrzeb i wymagań danej gałęzi przemysłu. Wśród najczęściej spotykanych narzędzi pracy znaleźć można kolorymetr, mikroskop, analizator, a także wiele innych. Najczęściej tworzone są całe specjalistyczne stanowiska pracy.

Czym jest złoto inwestycyjne?

0
Czym jest złoto inwestycyjne

Czasy kiedy chowaliśmy swoje pieniądze w przysłowiowej skarpecie lub zakopywaliśmy pod drzewem w ogródku już dawno minęły. Obecnie, aby zabezpieczyć swoją przyszłość możemy zarządzać oszczędnościami na wiele różnych sposobów np. w postaci lokat bankowych, obligacji skarbowych, funduszy inwestycyjnych. Inną formą lokowania kapitału może być zakup złota w fizycznej postaci, czyli sztabek bądź monet inwestycyjnych.

Inwestowanie w złoto to jedna z najpewniejszych inwestycji, ponieważ surowiec ten od zawsze był nieocenionym skarbem. Ludzkość od wieków uważała złoto za jeden z najbardziej wartościowych kruszców, który posiada doskonałą stabilność chemiczną i jest jednym z najcięższych metali (jego gęstość wynosi 19,3 g/cm³)” (źródło: https://mennica-krakowska.pl/6-zloto).

Ten szlachetny metal już od wielu wieków jest podstawą handlowych transakcji. W dzisiejszych, dość niepewnych czasach, wydaje się być ono stabilną i coraz bardziej popularną inwestycją, dlatego coraz więcej osób decyduje się na taką formę lokaty. Dodatkowo złoto inwestycyjne jest zwolnione z podatku VAT.

Gdzie kupić złoto inwestycyjne?

Jeżeli zdecydowaliśmy się na ten rodzaj inwestycji, najlepiej by było udać się do dealerów złota, którzy pomogą nam nabyć pełnowartościowy produkt. Oczywiście można też kupić monety za pomocą Internetu, jednak wiąże się to z podwyższonym ryzykiem. Nie mamy tu bowiem pewności, czy jest to czyste złoto, a należy pamiętać, że w ostatnich latach wzrosła liczba internetowych oszustw związanych ze sprzedażą złota. W przypadku korzystania z usług dealera musimy pamiętać, że zapłacimy dodatkową marżę za pośrednictwo. Tak samo jest w przypadku banków. Jednymi z bardziej wiarygodnych miejsc kupna/sprzedaży złota są mennice, np. Mennica Krakowska.

Gdzie sprzedać złoto inwestycyjne?

złoto inwestycyjne

Zakup złota inwestycyjnego ma jedną bardzo ważną zaletę. To my decydujemy, kiedy chcemy sprzedać sztabkę bądź nabyte monety i nie jesteśmy zależni od kondycji finansowej firmy, w której zainwestowaliśmy nasze oszczędności. Gdzie zatem sprzedać złoto, aby zarobić? Możemy to zrobić w lombardzie. Jednak należy tu pamiętać, że takie miejsca oferują sprzedającym dość niekorzystne warunki. Jeszcze parę lat temu złoto skupował Narodowy Bank Polski, ale po wycofaniu się z takich transakcji posiadacze tego szlachetnego metalu musieli poszukać alternatywy. Coraz bardziej popularne stają się skupy złota, czyli miejsca, które nabywają złoto w każdej postaci (sztabek lub monet), jak również różnych prób. Zaletą takich wyspecjalizowanych punktów jest fakt, że płacą za kruszec w momencie sprzedaży. Najbezpieczniejsze są stacjonarne punkty, które działają na rynku już wiele lat i mają wyrobioną dobrą opinię. Kupnem złota zajmują się także niektórzy jubilerzy i kantory wymiany walut, a także każdy dealer złota.

Inwestycyjne sztabki złota

Złoto inwestycyjne może mieć kilka postaci. Są to między innymi monety i sztabki. Ceny sztabek zależą od próby złota i od wagi. Najbardziej popularne są jednouncjowe sztabki, których waga wynosi około 31,1 grama. Istnieje też możliwość zakupu mniejszych sztabek (nawet 1 gram). Bardziej korzystne są sztabki o większej wadze, ponieważ im lżejsza sztabka tym większa marża pobierana przez dealera. Z tego względu o wiele bardziej opłacalne jest kupowanie większych sztabek tego szlachetnego kruszcu.

ZMIANA SYSTEMU ZARZĄDZANIA – NIEODCZUWALNE DLA KLIENTA!

0
ZMIANA SYSTEMU ZARZĄDZANIA

Planujesz zmiany w systemie zarządzania, ale obawiasz się, że wprowadzenie nowości w trakcie zmian może niekorzystnie odbić się na współpracy firmy z klientem? Czasem rzeczywiście tak się dzieje, zwłaszcza, gdy zabiorą się za to osoby nieprzeszkolone i nieprzygotowane do podjęcia podstawowych działań. Jeśli już teraz wiesz, że masz zbyt dużo obowiązków, by ogarnąć wszystko samodzielnie, zleć to firmie zewnętrznej.

Nadzór przy Systemach Zarządzania – co musisz wiedzieć?

Warto korzystać z usług firmy, która zajmuje się doradztwem i wdrażaniem według konkretnych norm. Mowa tu zwłaszcza o normie PN EN ISO 9001, skupiającej się wokół wymagań dotyczących systemu zarządzania jakością, IATF 16949, dotyczącej wymagań w zakresie ISO 9001 w produkcji seryjnej oraz produkcji części zamiennych w przemyśle motoryzacyjnym PN N 18001, dotyczącej wymagań w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.  Ponadto warto też korzystać z usług firmy opierającej się na normie PN EN ISO 14001, która dotyczy wymagań i wytycznych stosowania systemów zarządzania środowiskowego.

Dlaczego warto skorzystać ze wsparcia przy tworzeniu zmian?

Ponieważ wówczas będziesz mieć pewność, że firma została prawidłowo przygotowana do wprowadzenia nowości, jakie wkrótce się w niej pojawią. Pomagają w tym właśnie m.in. stosowane normy ISO 9001, IATF 16949, ISO 14001, PN–N 18001,  jak i również Zintegrowany System Zarządzania. Wszystko to prowadzi do pozytywnego zakończenia certyfikacji – po tak gruntownie przeprowadzonej analizie nie będziesz mieć wątpliwości co do tego, że twoja firma została kompleksowo przygotowana do koniecznych zmian.

Zmiany w firmie krok po kroku

Na początku należy przeprowadzić audyt, który umożliwi rozeznanie się w sytuacji firmy. Dzięki temu będzie można określić, jak działała dotychczas organizacja. Później przeprowadza się wszelkie niezbędne szkolenia dla pracowników, które obejmują również normy oraz dokumentowanie systemu. Następnie przygotowuje się właśnie dokumentację systemu zarządzania. Tutaj ważna jest też sama organizacja niezbędnych dokumentów – ważne jest maksymalne zminimalizowanie ich tak, by zachować porządek i mieć pewność, że wszystko przebiega w prawidłowy sposób. Jeśli dokumentacja jest gotowa i została zatwierdzona, przechodzi się do części praktycznej, a więc wdrożenia nowego systemu oraz szkolenia z posługiwania się nim. Efektem tego etapu jest przeprowadzenie audytów wewnętrznych, dzięki którym można uzyskać wszelkie niezbędne certyfikaty oraz przeprowadzić kompleksowe szkolenia pracowników. Wszystko odbywa się w sposób stopniowy, by nie wprowadzać chaosu. Dzięki temu zmiany nie są dotkliwie odczuwane ani przez pracowników, ani przez klientów. Kolejnym etapem jest przeprowadzeniem pierwszego audytu wewnętrznego. Ostatnią częścią jest zgłoszenie organizacji do wybranej jednostki certyfikującej. W ten sposób działania przebiegają płynnie, ale w sposób kontrolowany i po ich zakończeniu firma jest całkowicie gotowa do działania w nowym systemie.

Autor: Pozycjoneria.pl. Artykuł powstał dzięki uprzejmości przedstawiciela firmy Team Prevent Sp. z o.o. z Pszczyny.

Zwrot podatku z Niemiec

0
Zwrot podatku z Niemiec

O zwrot podatku z Niemiec mogą się starać wszyscy ci, którzy pracowali za zachodnią granicą i odprowadzali tamże podatek od wynagrodzenia, czyli tak zwany Lohnsteuer. Warto pamiętać, że od przyszłego roku termin rozliczeń w Niemczech zostaje wydłużony do 31 lipca. Podatnicy mogą złożyć odpowiednie dokumenty do urzędu skarbowego za okres czterech lat wstecz, o ile spełniają co najmniej jedno z następujących kryteriów. O zwrot podatku z Niemiec mogą się starać osoby, które mają nadany Steuernummer lub przyznany przez urząd skarbowy Steuerfreibetrag. Poza tym podatnik może mieć przyznaną trzecią lub szóstą klasę podatkową lub zarejestrowaną działalność gospodarczą na terenie Niemiec. Te przepisy obejmują również rencistów oraz osoby pobierające świadczenia u naszych zachodnich sąsiadów.

Dokumenty i deklaracje

Dokumentem niezbędnym, aby uzyskać zwrot podatku z Niemiec jest karta podatkowa (Lohnsteuerbescheinigung), którą pracodawca wydaje po 31 grudnia danego roku za każdy rok podatkowy. Dowodem podatkowym są również miesięczne odcinki z wypłaty za ostatni miesiąc pracy u każdego pracodawcy z danego roku podatkowego.

Co istotne, wysokość zwrotu podatku z Niemiec nie jest tożsama z kwotą podatku odprowadzonego przez pracodawcę. Na pewno jest zależna od kwoty zarobków oraz kwoty odprowadzonego podatku i tym samym ci, którzy osiągnęli najniższe dochody, mogą zazwyczaj oczekiwać zwrotu podatku z Niemiec do 100% wysokości odprowadzonego podatku. Jeśli zarobiliśmy więcej, to z pewnością pełen zwrot nie będzie możliwy.

Jak się rozliczyć?

Przepisy umożliwiają rozliczenia indywidualne dla podatników będących stanu wolnego lub małżonków niespełniających jednak kryteriów do rozliczenia wspólnego. Ta opcja przysługuje tym podatnikom, którzy nabyli nieograniczony obowiązek podatkowy, czyli mają zameldowanie w Niemczech albo przebywają/pracują tam więcej niż 183 dni w roku. Warto pamiętać, że od momentu przystąpienia do Unii Europejskiej Polacy mają możliwość wspólnego rozliczenia podatkowego, co jest szczególnie atrakcyjne dla tych wszystkich, którzy osiągają wyższe dochody z zastrzeżeniem, że nie powinny one przekroczyć kwoty wolnej od podatku. W rozliczeniu oczywiście należy wykazać wszelkie odliczenia oraz ulgi, które mogą obniżyć kwotę podatku należnego. Poza tym dochody uzyskane w innych krajach mają również wpływ na kwotę naliczonego podatku należnego w Niemczech. Co za tym idzie, nie zawsze uzyskamy zwrot podatku z Niemiec, a może się nawet zdarzyć, że będziemy musieli dokonać wpłaty podatku do urzędu.

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji i porad, jak odzyskać nadpłacony podatek: https://www.euro-punkt.pl/zwrot-podatku/zwrot-podatku-z-niemiec,2,2,3662,112,3662

Jak zoptymalizować koszt działalności firmy we Wrocławiu?

0
Jak zoptymalizować koszt działalności firmy we Wrocławiu

Obniżenie stałych kosztów działalności to najprostszy sposób na zwiększenie rentowności prowadzonego biznesu. W poszukiwaniu rozwiązań najkorzystniejszych dla danego przedsiębiorstwa warto skonsultować się z doświadczonym biurem rachunkowym. Takie biuro doradzi, jaką formę działalności gospodarczej wybrać i jaki sposób rozliczania się z fiskusem będzie dla danej formy działalności najkorzystniejszy. Wprowadzenie tzw. optymalizacji podatkowej, nawet z perspektywy działania niewielkiej firmy, może przynieść zaskakująco pozytywne efekty finansowe.

Standardowe usługi księgowe

Wybierając biuro rachunkowe we Wrocławiu lub dowolnie innym mieście, przedsiębiorca może skorzystać z szeregu usług księgowych realizowanych przez tego typu podmioty. To pozwala zrezygnować z zatrudniania własnego księgowego/księgowej lub z samodzielnego rozliczania firmowych podatków. Korzystając z pomocy biura rachunkowego, przedsiębiorca może zatem skupić się wyłącznie na podstawowych kwestiach związanych z prowadzeniem i rozwijaniem swojego biznesu.

A jakie konkretne usługi księgowe realizowane są przez biura rachunkowe? To przede wszystkim możliwość zlecenia prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, ewidencji VAT, a także rozliczeń i wszelkich spraw formalnych z ZUS. W przypadku większych firm biuro rachunkowe z Wrocławia może podjąć się również realizacji takich zadań jak prowadzenie Ksiąg Handlowych i szeroko rozumianych usług kadrowo-płacowych – specyficzny rodzaj usługi dedykowanej firmom zatrudniającym wielu pracowników.

Doradztwo gospodarcze dla firmy

Profesjonalne biuro rachunkowe, prócz usług standardowych związanych z bieżących rozliczaniem podatków i załatwianiem wszelkich kwestii płacowo-kadrowych, powinno oferować również dodatkowe usługi doradcze z zakresu tzw. doradztwa gospodarczego. Ten specyficzny rodzaj usług pozwoli zoptymalizować koszty bieżącej działalności firmy i w pozytywny sposób wpłynąć na perspektywy jej dalszego rozwoju. W ramach tego typu usług biura rachunkowe zajmują się m.in. przygotowywaniem biznesplanów, szczegółowych analiz ekonomicznych i raportów, które pozwalają na merytoryczną ocenę skuteczności wdrażania określonych rozwiązań w bieżącej działalności firmy. Najlepsze biura rachunkowe z Wrocławia oferują również możliwość przygotowania analizy strategii rozwoju firmy przygotowanej przez przedsiębiorcę. Dzięki rzetelnej, zewnętrznej ocenie strategii można szybko wychwycić jej mocne i słabe strony, co pozwoli wprowadzić do niej konieczne korekty. W ten sposób przedsiębiorca może ograniczyć ewentualne koszty i straty związane z wdrażaniem nierozsądnych rozwiązań.

Handel w sieci – jak założyć sklep?

0

Sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu, a te najlepsze przynoszą swoim właścicielom wysokie zyski nie tylko ze względu na atrakcyjny towar czy ceny, ale przede wszystkim na odpowiednie zaprojektowanie sklepu. W jaki sposób to zrobić? Czy zlecić firmie zewnętrznej? A może spróbować samodzielnie?

Szkoła Orląt

0

Maturzysta marzący o lataniu powinien spróbować swoich sił na Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych. Dlaczego?

Planowanie budżetu w firmie oraz wycena usług i wycena produktów – gdzie szukać pomocy?

0

Planowanie budżetu w firmie, wycena produktów, wycena usług – dla młodego przedsiębiorcy te słowa brzmią jak czarna magia. Gdzie można szukać pomocy? Jak sobie poradzić na początku drogi biznesowej?

Polska firmami stoi

Wbrew pozorom, Polacy lubią pracować dla siebie i na swoim. Według danych za 2017 rok, w każdym miesiącu na rynku pojawiało się średnio 24 tysiące nowych firm. Zaś pod koniec listopada w rejestrze REGON zarejestrowanych było 3 miliony jednoosobowych działalności gospodarczych. Jak widać, nieprzyjazny system podatkowy nie jest przeszkodą, która miałaby powstrzymać Polaków przed założeniem własnego biznesu. Jednak zasadnicze pytanie brzmi: „ile z tych firm przetrwa rok?”. O ile zostanie przedsiębiorcą nie jest takie trudne, o tyle utrzymanie się na rynku to zupełnie inny temat.

Zaczynamy nasz biznes, czyli planowanie budżetu w firmie

Skupmy się jednak na tym co robimy na początek, czyli na planowaniu budżetu. Bez tego nawet nie mamy, co myśleć o starcie z własną firmą, ponieważ banki zazwyczaj od tego dokumentu uzależniają przyznanie, a niekiedy nawet samo rozpatrzenie wniosku, kredytu. Skoro na początku powiedzieliśmy o jednoosobowych działalnościach gospodarczych, zostańmy przy małych firmach i sprawdźmy, jak powinno wyglądać mądre planowanie budżetu w firmie. Najważniejsze to pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim budżet w firmie powinien powinien być planowany chociaż raz w roku i kończyć się wraz z rokiem kalendarzowym. W naszym budżecie będziemy uwzględniać różne wpływy i wydatki, jednak nie musimy się ich kurczowo trzymać. Budżet ma być drogowskazem, nie zaś świętą księgą, od której zasad nie ma odstępstwa. Budżet firmy jest narzędziem do osiągnięcia celu i tak powinien być traktowany. Jak większość narzędzi, możemy je zmieniać, czyli, w razie potrzeby, edytować wcześniejsze ustalenia. Najważniejsze, o czym nie możemy zapomnieć, to zysk. Nasz budżet firmowy powinien być tak ustalony, by finalnie zyski przewyższyły koszty.

Równie istotne – wycena usług i wycena produktów

By tak jednak się stało, musimy dokonać odpowiedniej wyceny usług lub wyceny produktów (w zależności od tego, czym się zajmujemy). Wydatki na media, lokal, pensje, paliwo, sprzęt biurowy, itp. – to wszystko zawrzemy w budżecie naszej firmy. Obok zaś umieścimy wycenę usług i wycenę produktów. Jak ją wykonać? Sprawa wydaje się prosta, choć wcale taka nie jest i najpewniej będziemy potrzebować pomocy.

Kogo poprosić o pomoc?

Jeżeli sami nie wiemy, jak poprawnie wykonać planowanie budżetu w firmie lub wycenę usług, czy produktów, zawsze możemy skorzystać z porad profesjonalisty. Zobacz tutaj, jak powinno wyglądać budżetowanie firmy krok po kroku. Za poradę eksperta będziemy musieli zapłacić, jednak to będą dobrze zainwestowane pieniądze. Przede wszystkim, musimy zacząć myśleć przyszłościowo – pieniądze wydane dziś mogą zwrócić się jutro. Tak powinniśmy podchodzić do każdego szkolenia, również tego z planowania budżetu w firmie. Zwłaszcza że, jeżeli nie mamy dostatecznej wiedzy na ten temat, ryzykujemy szybkim bankructwem w przypadku błędu. A o niego nie trudno.

W jaki sposób rozwieść się z obcokrajowcem?

0

Dla wielu osób rozwód to porażka życiowa i coraz częściej wielu ludzi nie potrafi się z tym pogodzić. Jednak powinniśmy pamiętać, że w tej sytuacji bardzo często nie jesteśmy winni. W szczególności jeżeli to nie my bezpośrednio przyczyniliśmy się do rozpadu tego małżeństwa, a przykładowo winne w takiej sytuacji są różnice kulturowe.

Ważne funkcje w sklepie internetowym

0

Każdy sklep internetowy ma podstawową grupę funkcji, które odróżniają witrynę e-commerce od innych stron internetowych innego typu. Jednak procesy handlowe mogą być obsługiwane na różne sposoby, a sklep może pełnić więcej funkcji biznesowych niż tylko przyjmowanie zamówień. Aby zdecydować, co powinna zawierać wybierana przez Ciebie strona e-commerce, najpierw powinieneś wiedzieć, jakie masz opcje do wyboru.

Podstawowe funkcje sklepu internetowego

Rdzeniem sklepu internetowego jest katalog produktów i koszyk. Użytkownicy przeglądają produkty pogrupowane w kategorie i dodają pożądane produkty do koszyka. Następnie następuje obsługa transakcji, która w najprostszej postaci polega na wysłaniu zamówienia pocztą elektroniczną do sprzedawcy, ale najczęściej zajmuje cały proces zakupu poprzez osobne statusy zamówień. Doskonale jest to zorganizowane w platformie: https://www.idosell.com/pl/shop/.

W tym miejscu warto dodać, że w katalogu produkty mogą być promowane na różne sposoby: za pomocą specjalnych ofert cenowych („stara cena” jest przekreślona i znajduje się obok „nowa cena”), modułu nowych produktów, modułu bestsellerów, modułu bannerów, wyświetlania „Zobacz także” i wiele innych.

Nawigacja w katalogu i wyszukiwanie produktów jest z pewnością ułatwione przez wyszukiwarkę. Prosty przeszukuje katalog pod kątem dowolnego wprowadzonego słowa kluczowego, a zaawansowany pozwala zdefiniować wybrane kryteria, np. przedział cenowy.

Składając zamówienie, klient wybiera jedną z metod dostawy (poczta, kurier, pobranie w sklepie) i metody płatności (gotówka przy odbiorze, przelew bankowy, karta kredytowa).

Zaawansowane funkcje sklepu internetowego

Elementem, który jest zarówno podstawową, jak i zaawansowaną funkcją, jest usługa płatności online, tj. Integracja z wybranym operatorem obsługującym karty kredytowe i natychmiastowe przelewy bankowe. Warto o tym wspomnieć w funkcjonalnościach, bowiem wbrew pozorom nie wszystkie sklepy, w których można składać zamówienia online, mają usługę płatności online.

Ciekawym narzędziem ułatwiającym korzystanie z katalogu jest narzędzie do porównywania produktów, które pozwala wybrać kilka różnych produktów, a następnie zobaczyć je i ich najważniejsze funkcje na jednym ekranie, najczęściej w tabeli porównawczej. Sklep internetowy może również wykonywać część zadań księgowych, a w szczególności – faktury.

Na koniec warto dodać, że skuteczny sklep internetowy nie jest w stanie funkcjonować bez współpracy z zewnętrznymi aplikacjami. Integracja polega na połączeniu sklepu z innym serwerem w taki sposób, aby mógł komunikować się bezpośrednio i automatycznie bez udziału administratora.

ZOBACZ TEŻ