Praca z klientem nie jest łatwym zadaniem. Osoby zatrudnione na stanowisku sprzedawcy czy przedstawiciela handlowego powinny posiadać szereg umiejętności interpersonalnych oraz bogatą wiedzę produktową. Profesjonalna obsługa klienta, szkolenie z tej dziedziny powinno być priorytetowym zadaniem pracodawcy.

Pierwszym celem szkolenia pracownika powinna być wiedza produktowa. Podstawą i punktem wyjścia jest znajomość sprzedawanego towaru czy usługi. Kompetencja pracownika w tej dziedzinie budzi zaufanie u potencjalnych klientów. Sprzedawca posługując się terminologią specyficzną dla danego produktu powinien bez najmniejszego problemu wytłumaczyć znaczenie tych terminów, funkcjonalność i zalety omawianego zagadnienia. Odpowiedzi udzielane klientowi muszą być rzetelne, zdecydowane oraz treściwe. Obiegowe tłumaczenie tematu spowoduje znużenie kontrahenta oraz wzbudzi podejrzenia.

Szkolenie powinno objąć także umiejętności interpersonalne. Sprzedawca, który ciężko nawiązuje relacje z nowo poznanymi osobami nie będzie efektywny. Klient, który musi o wszystko dopytywać szybko zniecierpliwi się i będzie opóźniał proces decyzyjny lub całkowicie go zaniecha.

Szkolenie z profesjonalnej obsług klienta powinno także zawierać wariant praktyczny. Odgrywanie scenek przed wąską publiką będzie idealną metodą wprowadzania zagadnień teoretycznych w praktykę. Osoba szkolona w szybkim tempie zauważy, jakie błędy popełnia, co robi dobrze oraz zacznie wypracowywać niezbędne automatyzmy. Podstawowe zachowania, jakie powinny się permanentnie pojawiać cyklicznie to przywitanie i pożegnanie w sposób spersonalizowany. Niestety, ale w wielu wypadkach sprzedawcy czy handlowcy o tym zapominają.

Szkolenie powinno odbywać się poza stanowiskiem pracy. Wyznaczone miejsce do szkoleń powinno spełniać szereg warunków umożliwiających dobrą komunikację. Najlepszymi rozwiązaniami są sale konferencyjne o dobrej akustyce, zapewniające ciszę i spokój. Niewielki poczęstunek, napoje to także minimalne wymogi, jakie powinien spełniać lokal, w którym odbywać się będzie szkolenie. Pracownik musi dostrzegać starania pracodawcy, aby nie poczuć się zignorowanym. Ranga szkolenia musi być także wysoka ze względu na powagę sytuacji. Pracownik widząc profesjonalnie zorganizowane szkolenie sam także będzie równać do prezentowanego poziomu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here