Planowanie budżetu w firmie, wycena produktów, wycena usług – dla młodego przedsiębiorcy te słowa brzmią jak czarna magia. Gdzie można szukać pomocy? Jak sobie poradzić na początku drogi biznesowej?

Polska firmami stoi

Wbrew pozorom, Polacy lubią pracować dla siebie i na swoim. Według danych za 2017 rok, w każdym miesiącu na rynku pojawiało się średnio 24 tysiące nowych firm. Zaś pod koniec listopada w rejestrze REGON zarejestrowanych było 3 miliony jednoosobowych działalności gospodarczych. Jak widać, nieprzyjazny system podatkowy nie jest przeszkodą, która miałaby powstrzymać Polaków przed założeniem własnego biznesu. Jednak zasadnicze pytanie brzmi: „ile z tych firm przetrwa rok?”. O ile zostanie przedsiębiorcą nie jest takie trudne, o tyle utrzymanie się na rynku to zupełnie inny temat.

Zaczynamy nasz biznes, czyli planowanie budżetu w firmie

Skupmy się jednak na tym co robimy na początek, czyli na planowaniu budżetu. Bez tego nawet nie mamy, co myśleć o starcie z własną firmą, ponieważ banki zazwyczaj od tego dokumentu uzależniają przyznanie, a niekiedy nawet samo rozpatrzenie wniosku, kredytu. Skoro na początku powiedzieliśmy o jednoosobowych działalnościach gospodarczych, zostańmy przy małych firmach i sprawdźmy, jak powinno wyglądać mądre planowanie budżetu w firmie. Najważniejsze to pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim budżet w firmie powinien powinien być planowany chociaż raz w roku i kończyć się wraz z rokiem kalendarzowym. W naszym budżecie będziemy uwzględniać różne wpływy i wydatki, jednak nie musimy się ich kurczowo trzymać. Budżet ma być drogowskazem, nie zaś świętą księgą, od której zasad nie ma odstępstwa. Budżet firmy jest narzędziem do osiągnięcia celu i tak powinien być traktowany. Jak większość narzędzi, możemy je zmieniać, czyli, w razie potrzeby, edytować wcześniejsze ustalenia. Najważniejsze, o czym nie możemy zapomnieć, to zysk. Nasz budżet firmowy powinien być tak ustalony, by finalnie zyski przewyższyły koszty.

Równie istotne – wycena usług i wycena produktów

By tak jednak się stało, musimy dokonać odpowiedniej wyceny usług lub wyceny produktów (w zależności od tego, czym się zajmujemy). Wydatki na media, lokal, pensje, paliwo, sprzęt biurowy, itp. – to wszystko zawrzemy w budżecie naszej firmy. Obok zaś umieścimy wycenę usług i wycenę produktów. Jak ją wykonać? Sprawa wydaje się prosta, choć wcale taka nie jest i najpewniej będziemy potrzebować pomocy.

Kogo poprosić o pomoc?

Jeżeli sami nie wiemy, jak poprawnie wykonać planowanie budżetu w firmie lub wycenę usług, czy produktów, zawsze możemy skorzystać z porad profesjonalisty. Zobacz tutaj, jak powinno wyglądać budżetowanie firmy krok po kroku. Za poradę eksperta będziemy musieli zapłacić, jednak to będą dobrze zainwestowane pieniądze. Przede wszystkim, musimy zacząć myśleć przyszłościowo – pieniądze wydane dziś mogą zwrócić się jutro. Tak powinniśmy podchodzić do każdego szkolenia, również tego z planowania budżetu w firmie. Zwłaszcza że, jeżeli nie mamy dostatecznej wiedzy na ten temat, ryzykujemy szybkim bankructwem w przypadku błędu. A o niego nie trudno.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here